El martell i l’enclusa. Lenin entre l’anti-estatisme a radical i el capitalisme d’estat.


Publicat a Catarsi nº 10, setembre 2025: 94-106. 

«En qüestions de marxisme, l’ortodòxia 

es refereix, exclusivament al mètode». 

Georg Lukács, Què és el marxisme ortodox? 

El present text pretén mostrar breument que tant Marx, com Lenin varen desenvolupar  una teoria de l’estat i, per tant, de la política, contràriament a la polèmica i vàcua opinió  de Norberto Bobbio (Bobbio, 1977: 46). Però tant l’obra de Marx com la de Lenin no són una construcció acadèmica ni un sistema tancat. Són, sobretot, un mètode d’anàlisi al  servei de l’emancipació dels treballadors. Un mètode d’anàlisi que s’enriqueix a partir  de les experiències i dels problemes reals i concrets que el moviment real es troba en el  seu desenvolupament. 

La segona mort de la Comuna de París 

Marx com Engels varen definir la Comuna de París com la forma política per fi trobada pels mateixos treballadors per a obrir la via cap a la seva auto-emancipació. Aquesta és una afirmació recurrent en l’obra d’ambdós autors entre 1871 i 1891. El criteri metodològic  que subjau sota aquesta afirmació és que un mateix contingut de classe de l’estat pot adoptar formes polítiques diferents segons el context de cada formació social.  

Sabem que durant els anys 90 del segle XIX, Engels es va debatre entre dues variants  d’aquella forma política: la república comunal o de les comunes vs. la república  democràtica única e indivisible. Engels considerava ambdues propostes com a formes polítiques diverses de la “dictadura del proletariat”. En aquesta oscil·lació entre ambdues  formes, Engels no inventava res: les dues visions de la forma política de l’estat obrer  estigueren presents en el pensament divers i plural dels communards (Tafalla, 1920). Però  el socialisme d’estat de Lassalle prevalgué en la formació de l’SPD en el congrés  fundacional de Gotha (1875) i es consolidà en el d’Erfurt (1891). La memòria del  comunisme llibertari de la Comuna fou atresorada i sistematitzada per Marx i Engels (Marx 1871 i 1875, Engels, 1891). Però fou ocultada i oblidada pels inventors del  marxisme (Galzeran, 2023 i Rubel, 2003). Els dirigents de la socialdemocràcia alemanya  així com tots aquells partits que tenien l’SPD com a model, van ocultar gelosament les  opinions anti-estatistes de Marx. El socialisme no podia ser construït sense el concurs de  l’estat. 

Lenin, educat políticament en els seus anys de joventut en la cosmovisió de la  socialdemocràcia alemanya, era un admirador del model del partit alemany (Weill, 1977 :  23-32). Però mai va deixar de respirar l’aire de la societat on visqué i lluità: la majoritària  tradició del populisme i de la seva concepció d’un socialisme vinculat l’experiència de la comuna rural russa. Es ben lògic que tingués la Comuna de París com a referència, teòrica  i model (Haupt,1986: 60-61). Aquesta inspiració es manifesta ja clarament en diversos articles seus anteriors a la revolució. Posem tres exemples: Dues tàctiques de la  socialdemocràcia en la revolució democràtica (Lenin, 1905, OC 11:1-138); Els  ensenyaments de la Comuna (Lenin, 1908, OC 16:480-483) i, En memòria de la Comuna (Lenin, 1911, OC 20: 229-234).  

En aquells anys Lenin era una figura perifèrica de l’esquerra de la Internacional  Socialista. La majoria de la IS avançava, per acció o per omissió, cap a la traïció i  l’ensulsiada d’agost de 1914. Ell, Rosa Luxemburg i Jean Jaurès guanyaren alguna votació en els congressos internacionals on es debatia la qüestió de la guerra. Però  aquestes resolucions eren ignorades en la pràctica política del Bureau Socialista Internacional i de les direccions nacionals dels partits socialistes (Haupt, 1965). Pel que  fa al tema de l’estat, en aquesta etapa va anar trencant progressivament encara que no de  manera lineal amb Kautsky. Aquest trencament pot ser resseguit en les obres d’aquests  anys.  

1914-1916: Lenin trenca amb el “marxisme” i retorna a Marx

El salt qualitatiu en aquesta ruptura es produeix a partir d’agost de 1914 quan les  direccions socialdemòcrates de gairebé tots els països claudicaren davant el militarisme i l’imperialisme de les seves burgesies. Fou una ensulsiada no solament política sinó també  teòrica. A l’exili a Berna i Zurich, Lenin va iniciar una ruptura epistemològica amb el  marxisme de Kautsky. Ho va fer en gairebé totes les qüestions: l’imperialisme, la  recuperació de la dialèctica front l’evolucionisme i el positivisme, el problema nacional,  i la qüestió de la lluita pel poder és a dir en la qüestió de l’estat. Georges Labica ho  resumeix així: 

“És, sens dubte, un dels períodes més fecunds de la seva existència en quant a  l’activitat revolucionària. Activitat pràctica: lluita contra la guerra en les  conferències de Zimmerwald i de Kienthal. Activitat teòrica: tesi sobre el dret de  les nacions a disposar-ne mateixes, sobre el socialisme i la guerra, la bancarrota  de la segona internacional, l’imperialisme estadi suprem del capitalisme. Activitat  política i activitat de gabinet: aquest propagandista, aquest militant és una rata de  biblioteca, que omple quadern rere quadern amb notes de lectures… Anàlisi  concreta de la situació concreta, mentre que aquí la pràctica política leninista forja  els instruments científics d’una transformació del món, en el sentit més estricte… que desemmascara la violència inherent a les relacions capitalistes de producció,  arrossega el propi moviment obrer i cega als seus millors caps” (Labica, 1977: 5). 

A principis de 1917, es submergeix en l’obra de Marx i d’Engels sobre l’estat. En recupera  els continguts essencials i va exposant la reflexió dels pares fundadors sobre la Comuna  en les notes que pren en el Quadern Blau, El marxisme i l’Estat (Lenin, 1917, OC 33:  127-311). La revolució de febrer de 1917 l’obliga a interrompre aquesta recerca i a  retornar a Rússia per viaranys tàctics imprevistos. L’aplicació més immediata d’aquesta  recuperació del Marx més llibertari foren les Tesis d’abril. Particularment, les tesis 11 i  12 (Lenin, 1917, OC 31: 170-174). En aquestes dues tesis, Lenin posa a treballar la seva  elaboració teòrica de Zúric i n’extreu conseqüències pràctiques per a la tàctica dels  revolucionaris en aquells inicis de 1917. Enfront de tots aquells que proposaven aturar la  revolució i permetre a la burgesia consolidar el seu propi estat, fora una monarquia  constitucional o una república parlamentària, Lenin opinava que la revolució havia de continuar fins a poder constituir/formar un estat diferent de l’estat burgés: l’estat dels  consells, és a dir l’estat-comuna. 

A les tesis Lenin aprofundeix en l’anàlisi del contingut de classe de la forma república  democràtica parlamentària: 

a.- “El tipus més perfecte, més avançat d’Estat burgès és la república democràtica  parlamentària. El poder pertany al Parlament; la màquina de l’Estat, l’aparell i els  òrgans de govern són els usuals: exèrcit permanent, policia i burocràcia  pràcticament inamovible, privilegiada i situada per sobre del poble”. 

b.- “De la república burgesa parlamentària és fàcil tornar a la monarquia (la  història ho demostra), ja que queda intacta tota la màquina d’opressió: l’exèrcit, la  policia i la burocràcia. La Comuna i els Soviets de diputats obrers, soldats i  camperols, etc., destrueixen i eliminen aquesta màquina”. 

c.- “La república burgesa parlamentària dificulta i ofega la vida política  independent de les masses, la seva participació directa a l’edificació democràtica  de tot l’Estat, de baix a dalt. Els Soviets de diputats obrers i soldats fan lo contrari”.  (Lenin, 10 d’abril (23) d’abril de 1917, OC 31: 170-171). 

Veiem com Lenin s’allunya la forma república democràtica i, sota l’experiència colpidora  de les grans masses que creaven els seus propis òrgans d’autogovern i d’auto- emancipació, s’acosta a la forma república comunal. En aquest context la consigna Tot el  poder als soviets obeïa a aquesta lògica. La creació de l’estat dels consells serà el primer  pas cap a una ràpida extinció de l’estat. Fins i tot, arriba a posar en dubte que la  democràcia fora l’objectiu final del partit: 

“La democràcia és una de les formes de l’Estat, i nosaltres, els marxistes, som  enemics de tot Estat… El marxisme es distingeix de l’anarquisme en què reconeix  la necessitat de l’Estat per al pas al socialisme, però… no d’un Estat a la manera  de república democràtica burgesa parlamentària corrent, sinó d’un Estat del tipus  de la Comuna de París de 1871, com els Soviets de diputats obrers de 1905 i  1917”. (Lenin, ob. cit. : 190-191). 

De fet, l’estat-comuna ja no seria: 

“…un estat en el sentit estricte de la paraula. Això ja és un problema pràctic de  les masses i no només una teoria dels líders. L’Estat, en el sentit estricte de la  paraula, és un poder de comandament sobre les masses exercit per destacaments  d’homes armats desvinculats del poble”. (Lenin, ob. cit. : 191). 

Segons aquest pla, el pas de l’administració de l’estat a l’administració de les coses seria  molt breu. Amb la deguda formació, una cuinera podria dominar les tècniques necessàries  per a poder administrar les coses. Lenin sembla albirar que el proletariat estaria  permanentment mobilitzat i participaria amatent als debats dels consells obrers.  Considera que la democràcia obrera acabarà extingint l’estat. No preveu que un cop feta  la revolució els obrers delegarien la seva sobirania en una capa social d’especialistes. Uns  especialistes que arrabassarien el poder als seus legítims propietaris i substituirien el  poble sobirà en la gestió de les coses per una espècie de despotisme burocràtic en la  gestió de l’estat (Lewin, 2003: 477).  

El relat de les peripècies que permeteren la redacció de l’Estat i la revolució és prou  conegut. N’he fet un resum en el meu recent llibre sobre Lenin (Tafalla, 2024: 28-37). També els continguts són de sobres coneguts. Reprodueixen fil per randa les posicions de  Marx i Engels exposades en diverses obres. No m’hi estendré, doncs. 

“La història no és una vorera recta de l’avinguda Nevski” 

La força de les coses ens condueix a resultats 

en què, de cap manera, havíem pensat”. 

Saint-Just, 26 de febrer de 1794 (2004:667)

Immediatament després de la presa del poder per part del segon Congrés dels soviets, l’anti-estatisme radical de Lenin xoca amb el duríssim mur de la realitat. Sobre la taula  del govern soviètic s’amuntegaren una munió de problemes imprevistos. La forma estat comuna mostrava la seva incapacitat per a resoldre eficaçment els greus problemes que  amenaçaven l’existència de l’estat obrer. Calia durar més que La comuna de París, per  això calia temps guanyar temps i ensems, virar de rumb.  

La democràcia ja no era simplement un fusell a l’espatlla dels obrers. Calia passar de les  milícies obreres entusiastes i relativament desorganitzades a una estructura militar  centralitzada amb un comandament únic. La immensa penúria alimentària producte de la  guerra civil i de la resistència dels pagesos a lliurar el blat per a les ciutats obligaren el  jove estat dels soviets a prendre mesures dràstiques i fins i tot despòtiques sobre la  propietat dels pagesos. La perspectiva d’una ràpida dissolució de l’estat s’esvaïa. Calia  construir un estat fort i centralitzat capaç de resoldre els problemes i de consolidar la  revolució. Calia fer això o bé lliurar el poder a aquells que volien aturar la revolució,  seguir fent la guerra i ajornar per sempre el lliurament de la terra als camperols. Calia  durar més que la Comuna de París! 

El dia 22 d’agost de 1918 el diari Pravda publicava una Carta oberta de Lenin als obrers  nord-americans. En aquesta carta, els explicava les giragonses, les marrades, els  avenços i retrocessos que el desenvolupament històricament concret de la revolució russa  obligaven a fer als soviets i als bolxevics.  

“Com deia … Chernyshevski, l’obra de la història no és una vorera recta de  l’avinguda Nevski. Hi ha qui “admet” la revolució proletària solament “a  condició” que es desenvolupi sense problemes, que els proletaris de diversos  països actuïn totalment d’acord, que existeixin garanties contra les  derrotes, que el camí de la revolució sigui ample, recte i sense obstacles.” (Lenin,  1918, OC 37:48-64). 

Per a Lenin la conclusió era clara: malgrat haver “… de passar pels més penosos  sacrificis, d’haver de “romandre en una fortalesa assetjada” o d’haver d’obrir-se pas pels  més tortuosos, estrets i impracticables viaranys muntanyosos” (ibid.), haver fet la  revolució era una decisió justa i adequada, encara que calgués transitar per camins  imprevistos i imprevisibles, i haver de cavalcar les contradiccions. 

Però… calia fer de la necessitat virtut? 

El Lenin terriblement malalt dels anys 1922 i 1923 va lluitar contra les tendències  negatives que observava en el desenvolupament del jove estat soviètic. El lector pot trobar  el conjunt de textos que esmentaré en aquest capítol al tom 45 de les Obres Completes de  Lenin. Estem davant d’uns textos: “Vinculats orgànicament entre ells, que constitueixen,  en realitat un treball únic”. En ares de la brevetat necessària només em referiré a la qüestió  de l’estat. 

En el seu discurs en la reunió del grup comunista de metal·lúrgics de tota Rússia de 6 de  març de 1922, editat sota el títol La situació internacional i interior de la República  soviètica. D’una banda exposa de manera transparent la contradicció existent entre  l’aspiració de la dissolució progressiva de l’estat i la necessitat de recórrer als tècnics i  experts que tenia el jove estat per a gestionar eficaçment la producció econòmica i per a  poder consolidar les conquestes revolucionàries. Lenin hi afirma: 

“Ahir, per casualitat, vaig llegir a Izvestia un poema de Mayakovski sobre un tema  polític … feia molt de temps que no experimentava tant plaer en llegir alguna cosa sobre política i administració. En el seu poema, Mayakovski es burla a no poder  més de les reunions i dels comunistes per les seves interminables discussions … és molt ximple: persones que es reuneixen, formen comissions, elaboren plans, i  així fins a l’infinit. Oblómov va ser un personatge típic de la vida russa. Enxampat  sempre al llit mentre forjava plans. Des d’aleshores ha passat molt de temps.  Rússia ha passat per tres revolucions, però els Oblómov continuen existint, perquè  no només n’hi va haver entre els terratinents, sinó també entre els pagesos; i no  només entre els pagesos, sinó també entre els intel·lectuals; i no només entre els  intel·lectuals, sinó també entre els obrers i els comunistes”. (Lenin, 1922, OC 45 : 13). 

Era extremadament urgent que el pa arribés cada dia de bon matí a totes les fleques del  país. Vull dir amb això que calia que l’economia funcionés. Si no s’aconseguia aquest  objectiu, la revolució seria derrotada. Per aconseguir-ho calia col·locar experts i tècnics  en llocs decisius de l’estat. Calia abandonar la promesa que els tècnics cobressin el  mateix que un obrer. Assetjat per la necessitat de fer funcionar l’economia, estimulava la  incorporació d’aquestes capes socials a llocs decisoris i decisius de l’estat, inclòs l’exèrcit.  D’altra banda, alertava contra el creixement de la burocratització: 

“El nostre pitjor enemic intern és el buròcrata, el comunista instal·lat en un lloc  responsable (o no responsable) dels Soviets que gaudeix d’estimació general per  la seva honestedat. La seva veu falseja un tant, però és un sant. No ha après a  combatre la paperassa; no és capaç de combatre-la i la protegeix. Ens hem  d’alliberar d’aquest enemic, i ho aconseguirem amb l’ajuda de tots els obrers i  pagesos amb consciència de classe”. (Lenin, ob. cit. .14). 

A curt termini, aquesta revisió dels postulats de l’Estat i la revolució era necessària, àdhuc  imprescindible. Però a mitjà i llarg termini, fer de la necessitat virtut es va pagar molt car.  Lenin solament predicava una revisió dels criteris maximalistes sostinguts durant els anys  1917-1920, però mai no abandonà l’objectiu estratègic: tard o d’hora calia avançar cap a  l’extinció de l’estat. Potser calia anar a pas de tortuga, potser calia crear les condicions  materials i culturals, però calia seguir aspirant a l’extinció de l’estat. Una visió dialèctica  del procés impossible de ser compresa des de la simple intuïció del sentit comú actual.  Els seus successors no opinaven igual. 

Una nova fase entre el capitalisme i el comunisme: el capitalisme d’estat 

El 13 de novembre de 1922, va pronunciar un informe davant el IV Congrés de la  Internacional Comunista titulat Cinc anys de la Revolució Russa i perspectives de la  revolució mundial. Estava ja greument malalt, a pocs mesos de quedar incapacitat per a  tot treball. L’angoixa davant la situació del jove estat soviètic traspua el conjunt de  l’informe. L’aspecte que aquí ens interessa és ressaltar la seva aguda i franca reflexió  sobre l’aplicació de la NEP com un replegament necessari, i la seva caracterització de  l’estat socialista en la fase de desenvolupament de la lluita de classes a l’URSS i sobre els  problemes de la construcció concreta d’aquest estat.  

En primer lloc, va recordar als assistents una antiga polèmica: 

“En una breu polèmica a començaments de 1918 em referia precisament a l’actitud  que havíem d’adoptar davant el capitalisme d’Estat. Llavors vaig escriure: ‘El  capitalisme d’Estat seria un pas al davant en comparació amb la situació existent  avui a la nostra República Soviètica. Si dins d’uns sis mesos s’establís al nostre  país el capitalisme d’Estat, això seria un immens èxit i la més ferma garantia que,  al cap d’un any, el socialisme s’afermaria definitivament i es faria  invencible”. (Lenin, 1922, OC 45:295-296).

L’assumpte pot semblar sorprenent, ja que a principis de 1918 el tercer Congrés dels  Soviets havia proclamat el caràcter socialista de la revolució. Sempre fidel a l’anàlisi  concreta de la realitat concreta, Lenin era conscient que entre aquella proclamació i la  instauració del socialisme hi havia un abisme, perquè en la formació social russa del  moment convivien/competien/combatien diversos modes de producció: 

“”1) la forma patriarcal d’agricultura, és a dir, la més primitiva; 2) la petita  producció mercantil (s’hi inclou la majoria dels pagesos que venen cereals); 3) el  capitalisme privat; 4) el capitalisme d’Estat, i 5) el socialisme”. (Lenin, 1922, ob.  cit. :296) 

L’any 1922, Lenin considerava que cinc anys després de la presa del poder, en lloc d’haver  extingit l’estat, s’havia entrat en una fase imprevista. Com a fruit de la lluita de classes i  per la via dels esdeveniments s’havia acabat constituint un capitalisme d’estat. Al procés que abans s’havia pensat com una cavalcada de la cavalleria roja, ara s’hi afegia una  marrada quina durada estava per determinar. Però si els comunistes no comprenien aquesta complexa realitat no s’adonarien en quina nova fase de la lluita de classes es  trobaven. La crua realitat era que:

“La salvació de Rússia no està només en una bona collita al camp – amb això no  n’hi ha prou-; tampoc està només en el bon estat de la indústria lleugera, que  abasteix els pagesos d’articles de consum – amb això tampoc n’hi ha prou-;  necessitem, a més, una indústria pesada. Però, per posar-la en bones condicions,  es precisaran diversos anys de feina. La indústria pesant necessita subsidis de  l’Estat. Si no els trobem, perirem com a Estat civilitzat, sense dir ja que també com  a Estat socialista”. (Lenin, 1922, ob. cit. :304 ). 

En aquestes circumstàncies quin tipus d’estat s’havia construït a l’URSS després de cinc  anys de revolució? El nostre autor esbossa una aproximació: 

“El capitalisme d’Estat, tal com l’hem implantat al nostre país, és un capitalisme  d’Estat peculiar … He dit abans que el nostre capitalisme d’Estat es diferencia del  capitalisme d’Estat, comprès literalment, en què l’Estat proletari té a les seves  mans no només la terra, sinó també les branques més importants de la indústria … 

hem lliurat ordenament només certa part de la indústria petita i mitjana; tota la  resta queda a les nostres mans. Pel que fa al comerç, vull destacar encara que  tractem de crear, i estem creant ja, societats mixtes, és a dir, societats en les quals  una part del capital pertany a capitalistes privats – per cert, estrangers i l’altra part  ens pertany a nosaltres… d’aquesta manera aprenem a comerciar, cosa que ens fa  molta falta i … tenim sempre la possibilitat de tancar aquestes societats, si així ho  creiem necessari”. (Lenin, 1922, loc. cit.). 

Tanmateix, a l’hora de construir concretament el nou estat sorgit de la revolució havia  rebut una herència molt perillosa: 

“Hem heretat la vella administració pública, i aquesta ha estat la nostra desgràcia.  És molt freqüent que aquesta administració treballi contra nosaltres. Va ocórrer  que, el 1917, després que prendre el poder, els funcionaris públics van començar  a sabotejar-nos. Llavors ens vam espantar molt i els hi vàrem pregar: “Si us plau,  tornin als seus llocs”. Tots van tornar, i aquesta ha estat la nostra desgràcia. Avui  posseïm una immensitat de funcionaris, però no disposem d’elements amb prou  instrucció per poder dirigir-los de veritat. A la pràctica succeeix amb molta  freqüència que aquí, a dalt, on tenim concentrat el poder estatal, l’administració  funciona més o menys; però en els llocs inferiors disposen ells com volen, de  manera que molt sovint contraresten les nostres mesures. Homes dels nostres, en  les altes esferes, tenim no sé exactament quants, però crec que, en tot cas, només  diversos milers, com a molt unes desenes de milers. Però en els llocs inferiors es

compten per centenars de milers els antics funcionaris que hem heretat del règim  tsarista i de la societat burgesa i que treballen contra nosaltres, unes vegades de  manera conscient, i altres inconscient. És indubtable que en aquest terreny no  s’aconseguirà res a curt termini. Haurem de treballar molts anys per perfeccionar  l’administració, renovar-la i atraure noves forces”. (Lenin, 1922, OC 45: 306-307). 

On quedava la República comunal? On quedava la cuinera que hauria de governar? Cinc  anys després, semblava que la terrible realitat els havia esborrat del pensament de Lenin  sobre l’estat. Els textos que escriu entre desembre de 1922 i març de 1923 es debaten en  aquest nus de contradiccions. El Pravda de 4 de gener de 1923, Lenin publica l’article  Pàgines del diari. Conté reflexions profundes sobre el procés d’alfabetització de la  població pagesa, sobre el rol dels mestres en el canvi de cultura dels pagesos, sobre les  relacions camp-ciutat i sobre la construcció de l’aliança entre obrers i pagesos. La lluita  de les idees necessària per produir un canvi de cultura en les masses pageses obligava a  sortir del simplisme obrerista que havia portat a cometre nombrosos errors. El paràgraf  essencial 

“Cal començar per establir relacions entre la ciutat i el camp, sense proposar-nos,  en absolut, l’objectiu premeditat d’implantar el comunisme al camp. Aquest  objectiu no es pot assolir avui, seria extemporani. El proposar-ho ocasionaria dany  en lloc de benefici” (Lenin 1923, OC 45:383). 

La tràgica experiència del comunisme de guerra el feia conscient de la necessària lentitud  dels canvis culturals. Aquí, Lenin entén la revolució com a procés pedagògic profund. Un  procés que necessitava dècades d’alfabetització i de pedagogia sobre les masses  obreres i camperoles. Comprèn que tenien el poder, però estaven lluny de tenir  l’hegemonia. I s’angoixa davant la falta de consciència en el partit sobre la necessitat d’una revolució cultural. 

Els dies 4 i 6 de gener de 1923 va dictar en dues parts el seu article Sobre les cooperatives,  publicat en dues parts, els dies 26 i el 27 de maig de 1923 a Pravda. Defensa que les  cooperatives havien de ser una eina en la formació d’una cultura socialista a partir de  l’experiència. Lenin subratlla la realitat que la revolució política i social a Rússia havia  precedit la revolució cultural. Però per a construir el socialisme era feia imprescindible  una revolució cultural de les més àmplies masses: 

“Ara el centre de gravetat es desplaça cap a la tasca pacífica d’organització  “cultural”… Si poguéssim organitzar en cooperatives tota la població, trepitjaríem  ja amb tots dos peus terreny socialista. Però aquesta condició, la d’organitzar tota  la població en cooperatives, implica tal grau de cultura dels pagesos … que és  impossible sense fer tota una revolució cultural”. (Lenin 1923, OC 45:392). 

Com venen a la meva ment les reflexions de Gramsci sobre la necessitat de conquerir  l’hegemonia en la societat abans de conquerir el poder de l’estat i sobre la necessitat de la  reforma intel·lectual i moral de masses! 

Els dies 15 i 17 de gener Lenin va dictar l’article La nostra revolució que va ser publicat  al número 117 del diari Pravda de 30 de maig de 1923. Defensa la validesa d’haver  realitzat la revolució a Rússia malgrat l’absència de cultura suficient per a la construcció  del socialisme. Ho fa a partir de rellegir les notes de Sujanov sobre la revolució (Sujanov…). La lectura que fa del llibre és crítica amb el marxisme evolucionista i  reformista de Sujanov i Kautsky. Per a Lenin, aquests “marxistes”: 

“No han comprès en absolut el decisiu del marxisme, a saber: la seva dialèctica  revolucionària. No han comprès en absolut ni fins i tot les indicacions directes de  Marx que en els moments de revolució cal mostrar la màxima flexibilitat i ni tan  sols s’han fixat, per exemple, en les indicacions que va fer Marx en la seva correspondència, que, si mal no recordo, data de l’any 1856, en la qual expressava  la seva esperança que la guerra pagesa d’Alemanya, que podia crear una situació  revolucionària, es fongués amb el moviment obrer”. ( Lenin, 1923, OC 45: 394) 

La ruptura amb el kautskisme realitzada el 1914 amb la lectura de la Lògica de Hegel sembla clara. El marxisme positivista prescindeix de la dialèctica a l’hora de pensar els  processos històrics. No permet comprendre que una catàstrofe com la primera guerra  

mundial hagués propiciat un salt revolucionari com el donat l’octubre de 1917: 

“Però, i si el peculiar de la situació va portar Rússia a la guerra imperialista  mundial … ens permetien posar en pràctica precisament aquesta aliança de la  “guerra camperola” amb el moviment obrer, de la qual va escriure com d’una  perspectiva probable el 1856 un “marxista” com Marx, referint-se a Prússia? I si una situació absolutament sense sortida que, per tant, decuplicava les forces  dels obrers i els pagesos, ens brindava la possibilitat de passar de manera diferent  a l’ocorregut a tots els altres països de l’occident d’Europa a la creació de les  premisses fonamentals de la civilització?”. (Lenin, 1923, OC 45: 396) 

Tornant a la qüestió de la cultura, Lenin tanca aquesta primera part de l’article amb la  següent afirmació: 

“Si per crear el socialisme s’exigeix un determinat nivell cultural (tot i que ningú  pot dir quin és aquest determinat “nivell cultural”, ja que és diferent en cadascun  dels països d’Europa Occidental) per què, doncs, no podem començar primer per  la conquesta revolucionària de les premisses per a aquest determinat nivell, i  llançar-nos després, recolzats amb el poder obrer i pagès i amb el règim soviètic, a  assolir el nivell cultural d’altres pobles?”. 

Totes les meves lectures de Shanin, Lewin i Gramsci desfilen atropelladament pel meu  cap llegint aquest magnífic article que constitueix la millor explicació en termes històrics  de la conducta de Lenin davant el desenvolupament revolucionari rus de 1917.  (Zamorano, 2025:103-126) 

El 2 de març va dictar l’article Mas val poc però bo, que desenvolupa l’anterior i va ser  publicat al número 49 de Pravda, 4 de març de 1923. En ell, torna sobre la lluita contra  el burocratisme i sobre el paper de la Inspecció Obrera i Camperola. L’objectiu buscat era  clar: unir a la revolució cultural induïda des de dalt, el desenvolupament de la gran  indústria mecanitzada: 

“Si conservem la direcció de la classe obrera sobre els pagesos, podrem, portant  al nostre Estat un règim de màximes economies, aconseguir que tot estalvi, per  ínfim que sigui, es conservi per al desenvolupament de la nostra gran indústria  mecanitzada, per al desenvolupament de l’electrificació, de l’extracció hidràulica  de la turba, per acabar de construir la central hidroelèctrica del Vóljov, etc. 

En això, i només en això, hi ha la nostra esperança. Només llavors estarem en  condicions, parlant en sentit figurat, d’agafar-nos d’un cavall per muntar en un  altre, és a dir, de saltar del misser cavall pagès, del cavall del règim d’economies  calculat per a un país pagès arruïnat, a muntar un cavall que el proletariat busca i  no pot deixar de buscar per a si: el cavall de la gran indústria mecanitzada, de  l’electrificació, de la central hidroelèctrica del Vóljov, etc.” (Lenin 1923, OC 45. . 

Per fer això calia un estat fort. Es pot dir que aquest article va ser l’últim servei prestat  per Lenin a la revolució. El dia 10 de març va patir l’atac definitiu que li va paralitzar la  part dreta del cos i el va deixar sense parla. L’agonia duraria fins al 21 de gener de l’any  següent. Lenin seguia estant en minoria.  

La revolució havia passat de la guerra de moviments a la guerra de posicions. Tant en el  front interior com a l’Europa occidental. Una guerra de posicions de llarga durada: uns cent anys ens separen de totes aquestes reflexions i la guerra encara segueix. En els darrers  35-40 anys hem experimentat grans derrotes. I hem hagut de fer grans retirades. Hem sofert tota mena de desbandades, de divisions, de descoratjaments i desercions. Però seguim lluitant amb l’esperança de millorar la correlació de forces, de poder transitar per les grans  alberedes més aviat que tard. Les reflexions de Lenin sobre l’estat són una molt excel·lent  guia per a l’acció. Una anàlisi de l’estat que Gramsci va ampliar i aprofundir tot “traduint”  els ensenyaments del procés revolucionari rus a la realitat occidental (Tafalla, 2025: 51- 103). Però això són figues d’una altra panera. 

Sabadell, 21 de juliol de 2025. 

Bibliografia 

– (1977). BOBBIO, Norberto, ¿Existe una doctrina marxista del Estado? In AAVV, El  marxismo y el Estado, Barcelona, Editorial Avance. 

– (1965), HAUPT, Georges, Le Congrès manqué. L’internationale à la veille de la  première guerre mondiale, Paris, François Maspero. 

– (1986), HAUPT, Georges, La comuna como símbolo y ejemplo in: El historiador en el  movimiento social, Madrid, Siglo XXI de España, editores. 

– (2023), GALCERÁN, Montserrat, La invención del marxismo. Estudio sobre la  formación del marxismo en la socialdemocracia alemana del siglo XIX, Madrid,  Traficantes de Sueños. Es pot descarregar aquí: https://arxiujosepserradell.cat/wp 

content/uploads/2023/12/Invención-del-marxismo-Montserrat-Galceran.pdf – (2003), LEWIN, Moshe, Le siècle soviétique, Paris, Fayard/Le Monde Diplomatique. – (1999), MAINFROY-PELLIOT, Claude, Engel, la république parlementaire, la  démocratie de masse et la “transition” au socialisme, in AAVV, Friedrich Engels savant  et révolutionnaire, sous la direction de Georges Labica et Mirielle Delbraccio, Pairs PUF/  Actuel Marx Confrontation. 

– (1970), LUKACS, Georg, ¿Qué es el marxismo ortodoxo?, in Historia y conciencia de  clase, La Habana, Editorial de Ciencias Sociales del Instituto del Libro. Es pot descarregar aquí: https://arxiujosepserradell.cat/wp-content/uploads/2022/02/Lukacs-Conciencia.pdf 

– (1978), MARX, Karl, Crítica del Programa de Gotha, Barcelona, Materiales. – (1979), MARX, Karl, Las luchas de clases en Francia de 1848 a 1850, Moscou,  Editorial Progreso. 

– (1955-1965) LENIN, V. I., Obras completas, en 55 toms, Moscou, Editorial Progreso.  Re-edició de 1988. Els textos han estat traduïts al català des d’aquesta versió. – (1977), LABICA, Georges, Édition et avant-propos a LENIN, V.I., Le cahier bleu (Le  marxisme quant à l’État), Bruxelles, PUF/ Éditions Complexe. 

– (2003), RUBEL, Maximilien, Marx sin mito, Barcelona, Octaedro. – (2004), SAINT-JUST, Louis Antoine, Œuvres complètes, avec un préface de Miguel  Abensour, Paris, Gallimard. 

– (2020), TAFALLA, Joan, Quin republicanisme per a l’emancipació? Engels entre la  república comunal i la república democràtica, https://engels.cat/quin-republicanisme per-a-lemancipacio-engels-entre-la-republica-comunal-i-la-republica-democratica/ – (2024), TAFALLA, Joan, ¡Hola Lenin! Reflexiones sobre la revolución, Madrid,  Irrecuperables. 

– (2024), TAFALLA, Joan, Dos mestres de vida: la relació entre V.I. Lenin i Antonio  Gramsci, in AAVV, Lenin i Gramsci. Democràcia obrera i hegemonia, Barcelona,  Edicions del 1979: 51-102. 

– (1975), WEBER, Gerda y Hermann, Crónica de Lenin, Datos sobre su vida i obra, Barcelona, traducción de Michael Faber-Kaiser, Editorial Anagrama. – (1977), WEILL, Claudie, Marxistes russes et social-démocratie allemande, 1898-1904,  Paris, François Maspero/ Bibliothèque socialiste. – (2025), ZAMORANO, Fernando Zamorano, La reforma intel·lectual i moral en Gramsci i Lenin, in AAVV, Lenin i Gramsci, ob. cit. :103-126.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *